חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מכונות קרח זכוכיתי

במאמר זה נתעמק בשתי טכנולוגיות מוכרות לייצור קרח זכוכיתי – תוף סטאטי אנכי ותוף מסתובב אופקי.

עם ההתקדמות והשינויים הטכנולוגיים בענף המזון נעשה השימוש בקרח לנפוץ ברבים מתהליכי ייצור, אחסנת ועיבוד המזון בשנים האחרונות.

קרח שלגי דחוס קרח זכוכיתי

שני סוגי הקרח העיקריים המשמשים את תעשיית המזון בארץ הם קרח שילגי וקרח זכוכיתי (SCALE ICE). ההבדלים העיקריים בין שני סוגי הקרח הללו נובעים מהטכנולוגיות השונות המשמשות לייצורם. הקרח השילגי רטוב יותר, מתקבל בטמפרטורה גבוהה יותר (0.5ºC- לעומת 8ºC-) ומיוצר בטכנולוגיה שנחשבת לפחות אמינה. יתרונן של המכונות לייצור הקרח השילגי הוא המחיר הנמוך משמעותית מול המכונות לייצור קרח זכוכיתי.

במאמר זה נתעמק בשתי טכנולוגיות מוכרות לייצור קרח זכוכיתי – תוף סטאטי אנכי ותוף מסתובב אופקי.

כתוצאה מהמודעות הגוברת בעולם לאיכות הסביבה לחור באוזון ולהתחממות כדוה”א, מהמודעות להיגיינה ומהדרישות של משרד הבריאות ושל היצרנים, כלפי מוצריהם, אנו רואים העדפה של טכנולוגיות מסוימות על פני טכנולוגיות אחרות לייצור קרח.
סכנת זיהום המזון הגדולה ביותר היא נזילה במערכת הקרור שכתוצאה ממנה יש מעבר של גז ושמן קרור למי התהליך שהופכים לקרח ומשם למזון. שמן הקרור הוא חומר רעיל ורוב המפעלים אינם מכסים אותו בבדיקות התקופתיות אותן הם מבצעים. כמו-כן, במקרי נזילה משתחרר גז הפריאון שפוגע בשכבת האוזון.

הטכנולוגיה העדיפה – מכונות קרח ללא אטמים

אין ספק שהמכונות העדיפות מבחינה טכנולוגית הן המכונות בעלות מאיידים סטאטיים. במכונות אלו מערכת הקרור סגורה ואינה מכילה חלקים נעים. החלקים הנעים היחידים הם מערכת פיזור המים, מערכת גירוד הקרח ומשאבת המים. כל החלקים הנ”ל אינם חלק ממערכת הקרור ולכן גם במקרים של שבר בהם לא קיימת סכנה של הרעלת הקרח והתהליך.

מאייד סטאטי לייצור קרח

מעבר לנושא ההיגיינה עולה השאלה איזו טכנולוגיה עדיפה מבחינת אמינות לאורך שנים. אין ספק שהמכונות בעלות המאיידים הסטאטיים הן האמינות ביותר. ניתן לראות היום בארץ מערכות כאלו שעובדות ללא בעיות מכאניות שנים רבות.

שלושה חסרונות עיקריים למכונות בעלי המאיידים הסטאטיים:

  1. כאשר קיימת מגבלת מקום ובעיקר גובה במיקום המאייד עדיף יהיה להשתמש במאייד בעל תוף אופקי השוכב בבריכה. מאיידים אלו נמוכים מאוד וקל יותר לשנע אותם.
  2. בד”כ יהיו המאיידים בעלי התוף הסטאטי יקרים יותר מהחלופות האחרות.
  3. כמות הגז במאיידים בעלי התוף הסטאטי עלולה להגיע לפי 10 מכמות הגז הדרושה במאיידים השוכבים.

השיפור האחרון במכונות קרח בעלות מאיידים אופקיים המסתובבים בתוך בריכה

לאחרונה פיתחה חברה דנית ותיקה שיפור למאיידים אותן היא מייצרת עשרות שנים. החברה מייצרת מס’ מוצרים מובילים בעולם הקרח והקרור. אחד ממוצרי הדגל הוא מאייד בעל תוף אופקי המסתובב בתוך בריכה בעל תפוקה של עד 10 טון ליממה מתוף בודד.
מכונות פתיתים איטום כפולהפיתוח שהוצג בשנה האחרונה הוא מיסוב ואיטום כפולים.

להבדיל מהמאיידים האחרים המצוידים במיסב בודד ובאטם יחיד בכל צד הכפילו במאייד החדש את הנ”ל. מס’ יתרונות לחידוש זה:

  1. הבעיות המכאניות הנפוצות ביותר במכונות מטכנולוגיה זו שגרמו לנזקים, להשבתות ולדליפות הרעל החמורות ביותר נבעו מעייפות החומר במיסבים וכתוצאה מכך לדליפות באטמים. בפיתוח החדש מתחלק העומס והמשקל, הבלתי מבוטל, של התוף על מערכת מיסבים כפולה. כתוצאה מכך חיי המיסבים ארוכים יותר.
  2. כתוצאה מהאיטום הכפול (DOUBLE SEALING) גם אם תהיה שחיקה במיסבים ייקח יותר זמן עד שידלוף השמן לתהליך והגז לאטמוספירה וכמובן בכמויות קטנות יותר.
  3. זיהוי הכשל העתידי במכונות בעלות איטום ומיסוב כפולים קל וברור יותר. היתרונות הן מניעת או צפיית השבתות מראש וכמובן מניעת זיהום המזון מראש ולא אחרי מס’ חודשי עבודה, אם בכלל.

את המאיידים הנ”ל ניתן לקבל כיחידות אחודות, מפוצלות, בעלות קרור מים או אוויר.

שתף את הפוסט: